Hultsfred 2007- över förväntan

Så, nu har jag kommit hem efter fem dagars alkoholmarinering i festivaldyngan. Som jag redan skrivit så var det ganska motvilligt som jag beställde biljett till den festival som jag för tre år sen svor att aldrig återvända till. Men en viss rocklegend från Austin, TX, fick mig att tänka om. Och jag ångrar inte beslutet för fem öre (eller 1700 spänn snarare).

Vi drog ner på tisdagen, med målet att bo i ett husvagnsförtält, men vi var tvugna att bo på vanliga campingen första natten. Vi trivdes dock såpass bra att vi stannade där hela festivalen. Receptet på trivseln var att jag, Mula o Johan inte slog upp vårt tält i ett camp, utan ensamma, med en liten gräsplätt bara. När vi skulle spa drg i till Karlskgoa-campet, vilket gjorde att det var lugnt o fräscht utanför vårt tält hela tiden.

Campingfesterna var grymma, o fredagskvällen var den näst roligaste jag haft på Hultfred på de 4 gångerna jag varit där, Farbrornatten 2003 är den enda som kan mäta sig.

Banden då? Min vana trogen såg jag inte så många, dock nästan fler än vanligt. Och jag är i stort dett nöjd med ad jag fick se:

Torsdag:
Flogging Molly: Fy fan alltså, sånt extremt drag. Pampasområdet var fullt, och till skillnad mot hur det brukar se ut så röjde precis hela publiken. Det brukar ju på sin höjd vara bara hälften, medan resten bara står o tittar på. skitbra ljud, ett jävla sväng och ett band som älskar o spela. Mellansnacket var det inte heller nåt fel på. Kvalitetsmässigt hamnar kanske denna spelning på topp 10 någonsin för mig.

Billy Talent: Jag gillar bandet som fan, däremot så tycker jag det är roligare att lyssna på dem på skiva än på en konsert med taskigt ljud. En liten besvikelse, men inte bandets fel på något sätt.


Fredag:
Wolfmother:
Jag älskar låten Woman, och det gör jag för att det är sjysst driv genom i stort sett hela låten, och den klockar in på strax under tre minuter. Jag gillar inte när de flummar ut som mest o står o jammar hur länge som helst, vilket de gjorde ganska ofta. Såg inte klart hela giget utan tröttnade efter ett tag.

Ozzy Osborne: Jag vet inte om det är kärlek till publiken eller om det är kärlek till pengar som gör att Ozzy ställer sig på scenen med halsinfektion, för det låter förjävligt. Jag tittar två låtar och tänker hela tiden, stackars de som betalat biljetten för att se Ozzy, som tur var var inte så fallet för mig.

Lördag:
Turbonegro:
Jag älskar Turbonegro, och Turbonegro älskar att spela. Detta är dock den tråkigaste spelningen jag sett med dom. Kanske berodde det på att det regnade som fan samt att de spelade en del nytt material som jag inte hunnit lyssna in mig på. Hur som helst, Hank von Helvete är den roligaste frontmannen att titta o lyssna på som jag känner till just nu. Och mellansnacket är som alltid bra, det bästa kanske.

Roky Erickson:  Festivalens höjdpunkt, anledningen till att jag åkte dit. Lyckades hamna längst fram och såg allt skitbra. Roky kommer in på scenen och Atlantis exploderar, Roky står med händerna i kors och ler. Sedan hänger gitarristen på Roky hans gitarr, för det verkar han inte klara själv. Gitarristen nickar åt Roky varje gång det är dags att sjunga eller börja spela solo, och när han inte sjunger står Roky o tittar på gitarristen för att veta när han ska börja igen. Det kanske låter som en tråkig konsert, men grejjen är att hur väck han än är i skallen så levererar han sång och låtar på ett sjukt bra sätt. Publiken sjunge med på allt och jag ser folk ur sveriges musikelit som inte kan sluta le, en kille i pressdiket fäller en tär samtidigt som han hoppar runt så mycket att han inte kan ta kort.... Det är helt enkelt en väldigt stor dag för musikintresserade. Något ingen kunde hoppas på då denne man har varit omyndigförklarad på grund av sinnessjukdom tills för bara några månader sedan. Det är inte den bästa konsert jag sett kvalitetsmässigt, men upplevelsemässigt så är det den här konserten och Guns n Roses 1993 som hamnar högst upp på min lista någonsin.

Om jag återvänder till Hultsfred igen vet jag inte, det skulle vara om nåt av följande band kommer, som är de aktiva band som jag avgudar men aldrig har fått sett: NOFX, Rancid och Social Distortion

Kommentarer
Postat av: Petter

Jaså det säger du din slappetask. Schysst att det var bra. =)

2007-06-18 @ 13:55:06
URL: http://carnbro.blogg.se
Postat av: Jessica

Ååååh, jag ryser bara jag läser om Roky! Håller verkligen tummarna för att jag kommer iväg o ser honom om ettpar veckor!!

2007-06-18 @ 18:01:16
URL: http://jezzz.blogg.se
Postat av: Isa

Sköna band du fick sett då! Dock ett stort minus att du missade Social Distortion. =)
Hehe, din blogg är kul, mycket humorläsning.

2007-06-20 @ 12:02:25
URL: http://wisegirl.blogg.se
Postat av: Isa

Ursäkta mig, vad skrev jag i förra kommentaren. Tror det är lite snöigt i huvudet idag. Menade att jag förstår att du vill se Social Distortio, typ. Aja, dy fattar =)

2007-06-20 @ 12:03:45
URL: http://wisegirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0