Konsten att leva gott på gamla meriter

Låt mig först klargöra. Jag gillar verkligen Tim Burton, och jag gillar verkligen Johnny Depp. Det är helt enkelt två av de största nu levande i Hollywood. Talang, karisma och vision.

Men

Tyvärr är det så att folk blir blinda utav dessa fakta. Så fort nån har uppnått den status som dessa personer har gjort så kan de i stort sett göra vad skit som helst och folk tycker att det är det bästa som visas på en duk.

Jag syftar så klart på Alice in Wonderland som hade premiär förra veckan. Jag kan förstå att sagan är klassisk och kult, för det är en så skruvad berättelse, skriven så väldigt tidigt. Det gör det dock inte till en särskilt intressant berättelse år 2010. Temat har man ju sett otaliga gånger, med det onda mot det goda i en drömsk värld, och i mitten står en ung människa och vi som läsare/åskådare blir bombarderade med moralkakor. det är ju ungefär så som sagor fungerar, dess enda egentliga syfte är ju att undervisa barnen i rätt och fel. då tycker jag nog att Wizard of Oz är en långt många gånger bättre film, inte för att den är äldre, men den har ett mycket bekvämare berättande.

För precis som man såg när Charlie and the Chocolate Factory kom så fortsätter Burton och Depp sin extremt överanimerade och överspelade resa. Överspel är väl i sig inget ovanligt vad gäller sagor eller Depp, men det blir bara för mycket. Man känner inte ett skit för karaktärerna, för de är helt enkelt för larviga. jag tycker även att nåt är fel när man överanimerar, och inte orkar åka och scouta snygga miljöer.

men naturligtvis kommer folk att hylla den här filmen, men jag vet nog inte om de är så säkra på varför de gör det. Varför blir de så hänförda av något som är så uppenbart dåligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0